Kenapa perlu jadi hamba manusia?

 

Kenapa perlu jadi hamba manusia?

Salam ukhuwah untuk semua para sahabat dan pembaca yang dikasihi.

Sebut pasal hamba, semua orang tahu bahawa kita manusia ni dan juga makhluk atas dunia ni adalah hamba Allah. Bila sebut hamba Allah, maksudnya kita tidak boleh taat, patuh, tunduk, minta, harap kepada makhluk lebih dari kita mengharap, patuh, taat, tunduk dan pinta dari Allah yang Maha Pencipta. Tuhan sekelian makhluk. Pencipta Alam yang luas terbentang ini.

Namun sebagai insan yang memang pada fitrahnya sering ‘nisyan’ atau lupa maka tanda kita sedari tindak tanduk, amal perbuatan serta tingkah laku kita tidak selari dengan apa yang kita imani dan kita yakini.

Anak kadang-kadang jadi hamba kepada ibu bapa. kadangkala anak amat baik dan taat. Tapi malang ibu bapa pulak jalan di jalan yang sesat. Lalu setiap niat baik yang nak dibuat oleh anak disekat. Nak solat dilarang. Nak belajar mengaji dituduh nak ngorat pak aji. Nak tutup aurat dituduh ikut ajaran sesat. Lantas anak akur dan tunduk. Kononnya takut durhaka tapi sebenarnya sudah menjadi penderhaka no 1. Penderhaka kepada Tuhan yang Menciptanya. Maka jadilah anak hamba. Hamba kepada ibu dan bapanya.

Ibu bapa pon boleh jadi hamba pada anak-anak. Apakan tidak. Semua kehendak anak diikuti. Anak nak motor diberi motor. Lepas tu apa anak buat dengan motor, sikit pon tak amik tau. Anak usung anak dara orang merata tempat tak amik pusing. Bila anak orang dah bunting, baru pening. Nak nikahkah anak masih beringus. Mahu tak mahu, nikahkan juga untuk tutup aib dan malu pada jiran keliling. Anak nak baju ketat dan skirt singkat dilayannya. Konon ikut peredaran zaman. Takut dichop kolot dan punyai pemikiran cetek. Akhirnya anak punah ranah. Jadi bohsia jadi bohjan. Masa tu barulah nak cari jalan. Macamana nak ubah anak yang dah jadi macam anak syaitan.

Maka jadilah ibu bapa hamba pada anak-anak.

Suami pon boleh jadi hamba kepada isteri. Isteri melaram dengan lelaki lain tak kisah asal malam-malam balik rumah. Isteri keluar rumah pakaian dedah dan terbelah. Kat rumah pulak pakai macam penoreh getah. Suami tak kisah bahkan bangga kerana isteri masih bergetah. Akhirnya isteri dah tak kisah. Halal haram semua dia redah. akhirnya isteri beranak anak luar  nikah. Masa tu nangis air mata darah pon dah tak ada faedah. Maka jadilah suami hamba kepada isteri.

Isteri pon boleh jadi hamba kepada suami. Ramai isteri yang baik dah solehah. Taat suami tak kira betul salah. Tak ikut bimbang pulak nanti jadi nusyuz. Kemudian dicerai atau difasakh. Nak tutup aurat bila keluar rumah suami kata tak cantik dan tak vogue. Apa lagi kalau nak pegi dinner dengan orang besar-besar dan ahli-ahlo korporat. Mesti pakai cara modern. Biar nampak body yang ramping macam kerengga lepas bah. Biar bukak ‘jalur gemilang’ kerana itu nanti akan bukak lebih peluang. Sang isteri sedia jadi ‘korban’. Maka isteri pon jadi hamba kepada suaminya.

Dekianlah senario hidup sang hamba yang sepatutnya menghambakan diri kepada Allah yang Maha Pencipta…namun sering alpa dan leka..akhirnya tunduk dengan keindahan dan godaan dunia. Ayuh! Insaflah. Sedarlah. Hidup kita tidak akan selamat selagimana manusia dijadikan Tuhan. ketaatan dan pengabdian mutlak hanya kepada Dia. Yang Maha Kuasa. Kenapa perlu jadi hamba kepada manusia yang dhoif lagi hina sedangkan kita punya Allah yang Memiliki segalanya termasuk manusia yang kita agungi dan taati? Akhirnya sama-sama kita renungi sebuah hadith  Nabi s.a.w : ‘Tidak ada ketaatan kepada makhluk jika ianya membawa kemaksiatan kepada Al Khalik’ iaitu Allah.’

moga ada manafaatnya. Ameen.

Ikhlas

sahabatmu..

Ustaz Dr Nik Rahim.

www.drnikrahim.wordpress

Gombak

14 Zulhijjah 1431h = 21 Nov 2010

 

 

Leave a comment